Skip to content

פטריית ריישי | בהוקית מבריקה | Ganoderma lucidum

 יתרונות של פטריית ריישי

הרפואה המזרחית עושה שימוש בצמחים ופטריות רבות ושונות ופטריית הריישי פופולרית במיוחד ואף זכתה בתואר "פטריית מרפא" ממשרד הבריאות הישראלי.

להלן 6 יתרונות שנחקרו מדעית של פטריית הרישי. שלושת הראשונים מגובים בראיות חזקות יותר, בעוד שהתמיכה באחרים פחות חותכת.

חיזוק מערכת החיסון

אחת ההשפעות החשובות ביותר של פטריית הריישי היא שהיא יכולה לחזק את המערכת החיסונית ,בעוד שחלק מהפרטים עדיין לא ברורים, מחקרים במעבדות הראו שפטריית הריישי יכול להשפיע על הגנים בתאי הדם הלבנים שהינם קריטיים בהגנה על המערכת החיסונית.

יתרה מכך, מחקרים אלה מצאו שצורות מסוימות של ריישי עשויות לשנות את מסלולי הדלקת בתאי דם לבנים.

מחקר בחולי סרטן הראה שחלק מהמולקולות שנמצאות בפטרייה יכולות להגביר את הפעילות של סוג של תאי דם לבנים הנקראים תאים הורגים טבעיים – תאים הורגים טבעיים נלחמים בזיהומים ובסרטן בגוף.

מחקר אחר מצא שריישי יכול להגדיל את מספר תאי הדם הלבנים האחרים (לימפוציטים) באלה עם סרטן המעי הגס.

למרות שרוב היתרונות של פטריית הריישי על מערכת החיסון נצפו אצל חולים, ישנן ראיות שהראו שהיא יכולה לעזור גם לאנשים בריאים. במחקר אחד, הפטרייה שיפרה את תפקוד הלימפוציטים, שעוזר להילחם בזיהומים וסרטן, אצל ספורטאים שנחשפו למצבי לחץ

עם זאת, מחקר אחר במבוגרים בריאים לא הראה שיפור בתפקוד החיסוני או בדלקת לאחר 4 שבועות של נטילת תמצית ריישי.

בסך הכל, ברור שריישי משפיע על תאי הדם הלבנים ועל תפקוד מערכת החיסון. אך יש צורך במחקר נוסף כדי לקבוע את מידת היתרונות של בריאים וחולים.

סיכום

פטריית ריישי יכולה לשפר את התפקוד החיסוני באמצעות השפעותיה על תאי דם לבנים המסייעים להילחם בזיהומים ובסרטן. זה עשוי להתרחש בעיקר אצל חולים, שכן תוצאות מעורבות נראו אצל אלה הבריאים.

 

מחקרים מוכיחים כי לפטרית הריישי סגולות מרפא רבות:
מחקרים מוכיחים כי לפטרית הריישי סגולות מרפא רבות:

מאפיינים נגד סרטן

אנשים רבים צורכים פטרייה זו בשל תכונותיה הפוטנציאליות למלחמה בסרטן  – למעשה, מחקר אחד של למעלה מ-4,000 חולות סרטן השד מצא שכ-59% צרכו פטריות ריישי. בנוסף, מספר מחקרים במעבדה הראו שהשימוש בפטריית הריישי יכול להוביל למוות של תאים סרטניים.

פטריית ריישי נחקרה גם על תפקידה במניעה או במלחמה בסרטן המעי הגס – מחקרים מסוימים הראו ששנה אחת של טיפול עם ריישי הפחיתה את מספר וגודל הגידולים במעי הגס.

יתרה מכך, דוח מפורט של מספר מחקרים הצביע על כך שהפטרייה יכולה להשפיע באופן מועיל על חולי סרטן. עם זאת, חוקרים קובעים כי יש לתת רישי בשילוב עם טיפול מסורתי במקום להחליפו.

סיכום

למרות שנראה כי פטריית ריישי טומנת בחובה הבטחה כלשהי למניעת סרטן או טיפול, יש צורך במידע נוסף לפני שהיא הופכת לחלק מהטיפול הסטנדרטי. עם זאת, ייתכן שיהיה מתאים להשתמש בנוסף לטיפול הרגיל במקרים מסוימים.

השפעת הריישי על דיכאון ועייפות

מלבד השפעתה של פטריית הריישי על המערכת החיסונית היא טומנת בתוכה פוטנציאל נוסף כגון השפעה על עייפות ודיכאון ולכן גם שיפור באיכות החיים

מחקר אחד בדק את השפעותיו על 132 אנשים עם נוירסתניה (תסמונת העייפות הכרונית) החוקרים מצאו כי העייפות פחתה והרווחה השתפרה לאחר 8 שבועות של נטילת התוספים

מחקר אחר מצא כי העייפות פחתה ואיכות החיים השתפרה לאחר 4 שבועות של נטילת אבקת ריישי בקבוצה של 48 נשים שהחלימו  מסרטן השד. יתרה מכך הן חוו פחות חרדה ודיכאון.

סיכום

כמה מחקרים ראשוניים הראו שפטריית ריישי יכולה להפחית חרדה ודיכאון, כמו גם לשפר את איכות החיים אצל אלו עם מצבים רפואיים מסוימים.

בנוסף להשפעותיה על המערכת החיסונית ואיכות החיים, פטריית ריישי נחקרה על הפוטנציאל שלה לשפר היבטים אחרים של בריאות

 

על פטריית ראישי ומחלות לב

מחקר אחד שנערך במשך 12 שבועות על 26 אנשים הראה שפטריות ריישי עשויות להעלות את הכולסטרול ה"טוב ולהפחית את הטריגליצרידים.

עם זאת, מחקר אחר במבוגרים בריאים לא הראה שיפור בגורמי הסיכון הללו למחלות לב.  יתרה מכך, ניתוח גדול של חמישה מחקרים לא הראה השפעות מועילות לבריאות הלב, החוקרים גילו שצריכת פטריות ריישי עד 16 שבועות לא שיפרה את הכולסטרול.

בסך הכל, יש צורך במחקר נוסף לגבי פטריות ריישי ובריאות הלב.

על פטריות ראישי וסוכר בדם

מספר מחקרים הצביעו על כך שמולקולות שנמצאו בפטריית הריישי יכולות להפחית את רמת הסוכר בדם בבעלי חיים – כמה מחקרים ראשוניים בבני אדם דיווחו על ממצאים דומים

תוצאות מעורבות נראו עבור רמת הסוכר בדם לאחר הארוחות. במקרים מסוימים, פטריית ריישי הורידה את רמת הסוכר בדם, אך במקרים אחרים היא הייתה גרועה יותר מפלסבו. שוב, יש צורך במחקר נוסף גם כאן

האם פטריית הראישי נוגדת חמצון

רבים טוענים שפטריית ריישי יעילה למטרה זו – עם זאת, מספר מחקרים לא מצאו שום שינוי ברמות של שני אנזימים נוגדי חמצון חשובים בדם לאחר צריכת הפטרייה במשך 4 עד 12 שבועות.

סיכום

מעט מחקרים הראו שפטריות ריישי יכולות לשפר את הכולסטרול הטוב או את רמת הסוכר בדם ואילו רוב המחקרים מצביעים על כך שהוא אינו משפר את הכולסטרול, הסוכר בדם או נוגדי החמצון בגוף

שלא כמו מאכלים או תוספי מזון מסוימים, המינון של פטריות ריישי יכול להשתנות מאדם לאדם.

כאשר משתמשים בתמצית מיובשת של הפטרייה. במקרים אלה, המינון קטן פי 10 בערך מאשר בעת צריכת הפטרייה עצמה  – לדוגמה, 50 גרם של פטריית ריישי עשויה להיות דומה לכ-5 גרם של תמצית הפטריות. המינונים של תמצית הפטריות משתנים אך בדרך כלל נעים בין כ-1.5 ל-5 גרם ליום

תופעות לוואי וסכנות אפשריות בלקיחת ריישי

למרות הפופולריות של פטריית הריישי יש מי שהטילו ספק בבטיחות של פטריות ריישי – מחקרים מסוימים מצאו כי אלו שנטלו פטריות ריישי במשך 4 חודשים היו בסבירות גבוהה כמעט פי שניים לחוות תופעת לוואי מאשר אלו שלוקחים פלצבו.

עם זאת, השפעות אלו היו מינוריות וכללו סיכון מוגבר מעט לקלקול קיבה או מצוקה במערכת העיכול. לא דווחו השפעות שליליות על בריאות הכבד.

מחקרים אחרים גם הצביעו על כך שארבעה שבועות של נטילת תמצית פטריות ריישי לא יצרו השפעות מזיקות על הכבד או הכליות אצל מבוגרים בריאים . בניגוד לדיווחים אלה, בעיות כבד משמעותיות דווחו בשני מקרים  – שני האנשים במחקרי המקרה השתמשו בעבר בפטריית ריישי ללא בעיות, אך חוו תופעות שליליות לאחר המעבר לצורת אבקה – זה מקשה לדעת בוודאות אם הפטרייה עצמה הייתה אחראית לנזק הכבד שנצפה או אם היו בעיות בתמצית האבקה.

למי כדאי להמנע מפטריית הריישי

מושתלי איברים או מועמדים לניתוח השתלה אשור לקחת את הפטרייה –

אין לשלב את הפטרייה עם תרופות נוגדות קרישה.

יש להפסיק את השימוש בפטרייה חמישה ימים לפני פרוצדורה ניתוחית.

אלה כוללים נשים בהריון או מיניקות, סובלות מהפרעת דם, יעברו ניתוח או עם לחץ דם נמוך קבוצות

סיכום

כמה מחקרים על פטריות ריישי לא סיפקו מידע בטיחותי, אבל אחרים דיווחו שסביר להניח שמספר חודשים של נטילתן בטוחה. אף על פי כן, מספר מקרים של נזק חמור לכבד נקשרו לתמצית ריישי.

בשורה התחתונה

פטריית ריישי היא פטרייה פופולרית המשמשת ברפואת המזרח והשימוש בה עשוי להעצים את המערכת החיסונית באמצעות השפעות החומרים הפעילים של הפטרייה על תאי דם לבנים, בפרט אצל אנשים חולים, כגון חולי סרטן.

פטרייה זו עשויה גם להיות מסוגלת להקטין את גודל ומספר הגידולים בסוגים מסוימים של סרטן, כמו גם לשפר את איכות החיים של חלק מחולי סרטן.

רוב המחקרים שנעשו על בני אדם הראו כי הריישי אינו משפר את הכולסטרול, הסוכר בדם או נוגדי החמצון, אך הוא עשוי להיות יעיל בהפחתת עייפות או דיכאון במקרים

ש לזכור בכל עת שאף אחד מהתכנים המתפרסמים באתר "התפטיר" אינו מהווה ייעוץ או המלצה בריאותית או רפואית כלשהי. המידע באתר שלנו תקף למספר מצטבר של מקרים, ולא ניתן לראות בו כל סוג או צורה של ייעוץ רפואי. אנו מתעקשים שתפנו להתייעץ עם איש מקצוע רפואי אם יש לך כל סוג של מצב רפואי מאובחן, או שיש לך סיבות להאמין שיש לך מצב לא מאובחן. צוות "התפטיר" משוחרר בזאת מכל אחריות לכל נזק, ישיר או עקיף, שעלול להיגרם כתוצאה מיישום או אי יישום מידע כלשהו המתפרסם באתר זה.

מוצרים טבעיים מבוססי פטריות מרפא המשלבים מחקר ומסורת עתיקה שהגיע עד אלינו וכיום כולם יכולים להרוויח מסגולותיהן של פטריות מרפא

יש לזכור בכל עת שאף אחד מהתכנים המתפרסמים באתר "התפטיר" אינו מהווה ייעוץ או המלצה בריאותית או רפואית כלשהי. המידע באתר שלנו תקף למספר מצטבר של מקרים, ולא ניתן לראות בו כל סוג או צורה של ייעוץ רפואי. אנו מתעקשים שתפנו להתייעץ עם איש מקצוע רפואי אם יש לך כל סוג של מצב רפואי מאובחן, או שיש לך סיבות להאמין שיש לך מצב לא מאובחן. צוות "התפטיר" משוחרר בזאת מכל אחריות לכל נזק, ישיר או עקיף, שעלול להיגרם כתוצאה מיישום או אי יישום מידע כלשהו המתפרסם באתר זה.


[email protected]
2514464 050